22 juni, 2016

Bezoek aan Washington D.C. van 16 - 20 augustus 2015


Na meer dan 1 jaar pauze dan terug de draad hernomen om te schrijven, het doet raar maar tegelijkertijd zal het deugd doen! Mijn Nederlands geraakt wel meer en meer op de achtergrond en ik bemerk dat ik me meer moet concentreren om te schrijven maar ik ga het toch nooit opgeven. Mijn zomervakantie is terug herbegonnen en duurt van eind april tem eind augustus. Ik profiteer ervan om veel te lezen en in de tuin te werken. Michigan is toch heel aangenaam qua temperatuur in de zomer en het is terug zalig te vertoeven in de tuin. Gelukkig hebben we veel hulp van mams en Robert waardoor onze tuin een ware oase is van bloemen, kruiden en vele vogelsoorten.

Toen ik de foto's herbekeek van onze reis, botste ik toevallig op het reisprogramma wat me toch wat tijd bespaarde om dit artikeltje te schrijven. Hieronder een woordje uitleg over de hoofdstad van de Verenigde Staten van Amerika.
Om verwarring met de staat Washington die aan de andere kust ligt, te voorkomen, spreken de Amerikanen niet van Washington maar van Washington D.C. (District of Colombia), vernoemd naar de man die Amerika ontdekte: Christopher Colombus. Waarom de naam Washington? Wel, dit is de naam van de eerste president van Amerika, nl. George Washington, een legergeneraal uit Engeland. Washington liet een eigen nieuwe hoofdstad bouwen dat volgens de grondwet niet bij een staat mocht horen maar een apart district moest zijn. In de hoofdstad wonen er zo'n 650 000 mensen maar in het gehele stedelijk gebied mag je gerust 5.9 miljoen mensen tellen.
Washington D.C., een geplande stad, het oorspronkelijk plan laat de indeling van de scheiding der machten goed zien: het Washington Monument vormt het middelpunt van een half kruis. Aan het uiteinde van de noordelijke poot van het kruis bevindt zich het Witte Huis waar de president, als hoofd van de uitvoerende macht, zetelt, en aan het uiteinde van de oostelijke poot bevindt zich het Capitool, waar de wetgevende macht is gevestigd.

Omdat we de files in de hoofdstad wilden vermijden, namen we de nachttrein in Toledo. We hadden pech die dag: anderhalf uur vertraging. Het is allesbehalve aangenaam om op zo'n tijdstip nog zoveel vertraging op te lopen. We stapten dus op in het donker en hadden geen plaats. Gelukkig waren de conductoren behulpzaam en stonden hun 4 plaatsen af maar we moesten ons wel na een paar uren verzetten. Ik zou iedereen aanraden om dekens mee te brengen want het is best koud 's nachts en je kan niet echt doorslapen als je koud hebt.
We zijn dan ook met meer dan een uur vertraging aangekomen in Washington D.C.


Programma:
Dag 1: 
Arlington Cemetery

Dag 2: 
White House
Washington Monument
Thomas Jefferson Memorial
Martin Luther King Memorial
Lincoln Memorial
Vietnam Veterans Memorial
Dinner: Founding Fathers 

Dag 3:
Smithsonian Museums
National Museum of American History
National Air & Space Museum

Dag 4:
Tour of the Capitol
Library of Congress
Supreme Court

Dag 5:


















Geen opmerkingen:

Spring Break 2019

1/3: The guided tour of one hour of the Pentagon in Washington DC was a little boring. Our group was quite large, and the one and a half m...